torsdag 16 oktober 2014

Utförsäkring och Arbetslivsintroduktion

Då har jag alltså kommit till tidpunkten i min sjukskrivning när det är dags att bli utförsäkrad. Utslängd från sjukförsäkringen och inkastad hos Arbetsförmedlingen (AF). I min situation, med ett fast arbete i botten, känns detta mer än knepigt. Jag blir inskriven på arbetsförmedlingen trots att jag faktiskt har en anställning som jag dessutom håller på att försöka komma tillbaka till. Dessutom är jag fortfarande heltidssjukskriven och inte aktuell för jobbsökande. Rehabiliteringsplanen är redan gjord och inget ändras i denna bara för att jag nu tillhör AF. Bara pengarna som blir något annat. Nu ska jag fylla i papper varje månad för att få några pengar och det var inte det lättaste att förstå hur när man redan är lite stel i tänket. Inte från den första till den sista utan kanske från den 26:e till den 25:e. Där någonstans stängde min hjärna ner ett tag, onödig information tyckte den nog.

Syftet med Arbetslivsintroduktion som det heter, det program som man skrivs in i när man blir utförsäkrad är lite för mig en gåta. Grundsyftet som jag förstått det är att det inte ska löna sig att vara sjukskriven länge och att man ska få en putt ut i arbetslivet igen. Men, jag blir inte friskare snabbare bara för att jag skrivs in på AF. Inte någon annan heller. Kanske ser bra ut i statistiken men frågan är vad det gör för den som behöver genomgå detta.

För mig kändes ändå mötet med AF lugnt. Min handläggare på FK kommer vara med hela vägen och planen är klar så det fanns inte så mycket att diskutera. Mer formalia. Känns mer som om jag tar upp tid för denna handläggare på AF i onödan, skapar pappersarbete. Men inte mitt problem, kanske bara bra så skapar det fler jobbtillfällen i samhället. Dock så blir det mer för mig att hålla reda på, närvaroförsäkran, reseersättning, kontakt med A-kassan, tjänstledigt, karensdag och kanske en hel del annat. Men jag verkar ha bra handläggare både på FK och AF så det ska väl fungera det här hoppas jag.

2 kommentarer:

  1. hej, kikar in lite på din blogg här... jag är i ungefär samma situation som dig, med utförsäkring, utbrändhet (depression) och en hjärna som det svider i om det blir det minsta ansträngande.

    mvh en medmänniska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rymdpojken! Roligt att du tittade in här och lämnade en kommentar! Men väldigt tråkigt att du också hamnat i det här eländet. Hur har du det med kontakten med FK, AF och vården? Får du något stöd? Kram

      Radera